Veštački zaslađivači: bez šećera, ali po kojoj ceni? | PREVIAPlus
Podeli na

Holli Stravbridge

Bivši urednik, Harvard Health

Time što nude ukus slatkog bez ikakvih kalorija, čini se da su veštački zaslađivači jedno od rešenja za efikasan gubitak težine. Prosečna konzerva zaslađene sode od 350 ml sadrži oko 150 kalorija, gotovo sve od šećera. Ista količina dijetalne sode-nula kalorija. Izbor izgleda logičan.

American Heart Association (AHA) i American Diabetes Association (ADA) su dali opreznu saglasnost za upotrebu veštačkih zaslađivača umesto šećera u borbi protiv gojaznosti, metaboličkog sindroma i dijabetesa, koji su takođe svi faktori rizika srčanih bolesti.

“Iako nisu svemogući, pametna upotreba ne-hranljivih zaslađivača može da vam pomogne da smanjite dodatni šećer u vašoj ishrani, dakle smanjenje broja kalorija koji konzumirate. Smanjenje kalorija može pomoći da dostignete i održavanje zdrave telesne težine, i na taj način smanjiti rizik od srčanih oboljenja i dijabetesa “, kaže dr Kristofer Gardner vanredni profesor medicine na Univerzitetu Stanford u Kaliforniji, u saopštenju koje prati ovu naučni izjavu.

Kao i inače, ovde se ne radi samo o veštačkim zaslađivačima nego o njihovom uticaj na telesnu težinu. Da bi sa saznalo više o njima, razgovor je vođen sa dr Davidom Ludvigom, specijalistom za gojaznost i kontrolu telesne težine u bolnici u Bostonu koja je povezana sa Harvardom. On se vreoma interesuje za proizvode dizajnirane da pomognu ljudima da izgube težinu i održe je. I ono što je pronašao o veštačkim zaslađivačima je zabrinjavajuće.

Svi veštački zaslađivači nisu isto stvoreni i ne deluju na isti način.

FDA (Američka agencija za hranu i lekove) je odobrila pet veštačkih zaslađivača: saharin, assulfam, aspartam, neotam i sukralozu. Takođe je odobrio jedan prirodni nisko-kalorijski zaslađivač, steviju. To kako ljudsko telo i mozak reaguju na ove zaslađivače je vrlo složen proces.

Jedna zabrinutost je u tome što ljudi koji koriste veštačke zaslađivače mogu zameniti izgubljene kalorije kroz druge izvore, a možda i nadoknaditi gubitak težine ili zdravstvene koristi, kaže dr Ludvig. To se može dogoditi zato što volimo da se zavaravamo: “Pijem dijetalnu sodu, tako da je u redu kolač”. AHA i ADA su takođe dodali ovo kao opomenu na njihovu preporuku.

Takođe je moguće da ovi proizvodi menjaju način na koji osećamo ukus hrane. “Ne-nutritivni zaslađivači su daleko snažniji od šećera na biljnoj bazi i visokog fruktoznog kukuruznog sirupa. Manja količina proizvodi sladak ukus uporediv sa onim od šećera, ali bez uporedivih kalorija. Prekomerna stimulacija receptora šećera od česte upotrebe ovih hiperintenzivnih zaslađivača može ograničiti toleranciju za složenije ukuse “, objašnjava dr Ludvig. To znači da ljudi koji rutinski koriste veštačka zaslađivače mogu početi da pronalaze manje slatke namirnice, kao što su voće, manje privlačne i neutralne namirnice, kao što je povrće, čisto, neprocesovano.

Drugim rečima, korišćenje veštačkih zaslađivača može učiniti da izbegavate zdrave, vredne i visoko hranljive sastojke dok konzumirate veštački ukusne namirnice sa manjom hranljivom vrednošću.

Veštačka zaslađivači mogu takođe igrati još jedan trik. Istraživanja sugerišu da nas mogu sprečiti da povežemo slatko sa unosom kalorija. Kao rezultat toga, možemo da žudimo za još slatkiša, težimo da izaberemo slatku hranu umesto hranljive i da dobijemo u težini. Učesnici studije o srcu iz San Antonija koji su pili više od 21 dijetalnih pića nedeljno imali su dvostruko veću šansu da se ugoje kao ljudi koji nisu pili dijet sode.

Kažete da možete odustati od dijetnih pića kad god to zaželite? Ne budite tako siguranni. Istraživanja kod životinja sugerišu da veštačka zaslađivačka sredstva mogu biti zavisna. U studijama pacova koji su bili izloženi kokainu, a zatim dati izbor između intravenskog kokaina ili oralnog saharina, većina je odabrala saharin.

Kakva je vaša definicija sigurnog?

Da li su nezdravi zaslađivači sigurni, zavisi od vaše definicije sigurnog. Studije koje vode do odobravanja FDA-a , uglavnom su isključile rizik od karcinoma. Međutim, te studije su uradjene koristeći daleko manje količine sode dijeta od 24 unce dnevno koje konzumiraju mnogi ljudi koji piju dijeta sode. Zaista se ne zna koji će efekat imati velike količine ovih hemikalija tokom mnogo godina.

A postoje i druge zdravstvene zabrinutosti pored raka. U multietničkoj studiji ateroskleroze dnevna konzumacija dijetalnih pića povezana je sa 36% većim rizikom od metaboličkog sindroma i 67% povećanog rizika za dijabetes tipa 2. Da li su ove bolesti koje veštačka zaslađivačka sredstva mogu sprečiti na prvom mestu?

Nazad ka šećeru?

Možda ipak šećer nije toliko loš. Sve je u tome kako je upakovan.

“Hrana koja sadrži šećer u svojoj prirodnoj formi, voće u komadu, na primer, nagoveštava se da je visoko hranljiva hrana bogata nitrijentima, vlaknima i niskog glikemijskog indeksa. Sa druge strane, rafinisani, koncentrirani šećer konzumiran u velikim količinama brzo povećava nivo glukoze u krvi i nivo insulina, povećava trigliceride, medijatore zapaljenja i slobodne radikale, a sa njima rizik za dijabetes, kardiovaskularne bolesti i druge hronične bolesti “, kaže dr Ludvig.

Mislim da ću uzeti čašu vode i jabuku.