Ovo je sve što treba da znate o steviji | PREVIAPlus
Podeli na

Ako želite da znate šta je stevija, koliko je bezbedna i koliko možete da je unosite dnevno (i koliko bi bilo previše), treba da pročitate ovaj članak.

Nije tajna da puno ljudi jede previše šećera.

Prema istraživanju koje su sproveli naučnici na univerzitetu u Vašingtonu, šećer čini oko 14% ukupnog dnevnog unosa kalorija među odraslima i decom u SAD.

14% možda ne zvuči tako mnogo, ali je značajnije nego što biste mogli da pomislite.

Ako ovo primenimo na prosečan dnevni unos kalorija među odraslima u Sjedinjenim Državama, koji iznosi oko 2100 kalorija, dobijamo oko 300 kalorija dnevno samo od šećera, ili oko 74 grama dnevno.

Ovo je veliki problem iz nekoliko razloga. Reč je, najpre, o prostom unosu energije.

Mnoge vrste hrane bogate šećerom, a naročito napici, ne izazivaju osećaj sitosti kao što čine relativno neobrađene, sirove vrste hrane. Zbog ovoga je lakše prekomerno jesti i gojiti se. Zato ne iznenađuje činjenica da studije pokazuju da ljudi, što više jedu sukroze (šećera), imaju više izgleda da budu gojazni.

Tu je zatim pitanje ishrane.

Jedan od glavnih razloga što moramo da unosimo hranu jeste taj da telu obezbedimo desetine mikronutrijenata potrebnih da ono funkcioniše i ostane zdravo. Ako jedete više šećera, zamenjujete kalorije koje bi poticale ili mogle da potiču iz hranljivijih izvora. Ovo je razlog zbog kojeg ljudi koje jedu veće količine šećera teže da imaju više prehrambenih nedostataka nego oni koji ga jedu manje.

I, naposletku, pitanje dugoročnog zdravlja i vitalnosti.

Imati višak kilograma i uskraćivati telu neophodne hranljive sastojke dobar je put da narušite svoje zdravlje, tako da ima smisla to što su istraživanja pronašla vezu između visokog unosa šećera i nekoliko metaboličkih poremećaja i negativnih zdravstvenih stanja, uključujući gojaznost, dijabetes, pa čak i kancer.  Zbog ovoga sve više ljudi nastoji da smanji ili eliminiše šećer iz jelovnika, a prirodne i veštačke zamene za šećer postaju veoma popularne. Ovi molekuli nude slatkoću šećera ali sadrže manje (ili nula) kalorija, i u njih spadaju hemikalije kao što su aspartam, natrijum acesulfam i saharin, i prirodne supstance kao što su stevija, ksilitol i eritritol.

U ovom članku ćemo govoriti o trenutno najtraženijem prirodnom beskalorijskom zaslađivaču na tržištu, a to je stevija.

Kada pročitate članak znaćete šta je stevija, da li je bezbedna za upotrebu, koliko možete da je pojedete i koliko bi bilo previše.

Šta je stevija?

Stevija je prirodni zaslađivač dobijen iz lišća biljke Stevia rebaudiana.

Domoroci u Južnoj Americi već vekovima koriste ovo lišće da zaslade hranu, a danas je to već svetski fenomen.

Jedan od razloga što mnogo ljudi bira steviju umesto drugih prirodnih opcija jeste taj što sadrži nula kalorija i ne utiče na nivo šećera u krvi, a pogodan je za kuvanje i mešenje. Ekstrakte stevije industrijski proizvodi veliki broj kompanije. Tačan hemijski sastav jedinjenja koje su razvile ove kompanije varira od slučaja do slučaja, ali sva sadrže molekule poznate kao steviolski glukozidi. Ovi biljci daju njen sladak ukus i mnogo su slađi od sukroze (kuhinjskog šećera), zbog čega možete da trošite daleko manje količine stevije nego šećera da biste postigli slatkoću koju želite.

Da li stevija zaista sadrži nula kalorija?

Da, stevija zaista ne sadrži kalorije, iako je veoma slatka.

Tehnički posmatrano, stevija sadrži kalorije –glikozidi na kraju krajeva jesu molekuli šećera–ali vaše telo ne može da ih svari na isti način kao drugu hranu. Naime, za razliku od kuhinjskog šećera, koji se razgrađuje u glukozu i fruktozu i potom apsorbuje u krvotok, glikozidi steviola prolaze nepromenjeni kroz tanka creva. Bivaju potpuno svareni tek kada se nađu u debelom crevu, ali umesto da završe u krvotoku (i da se tako “računaju” kao kalorije), šećere stevije pojedu bakterije.

Da li je stevija nezdrava?

U idealnom slučaju, beskalorijski zaslađivač ima malu ili nikakvu aktivnost u telu pošto se apsorbuje. Stevija se ne uklapa u ovo, jer proizvodi neznatne biološke efekte, ali uprkos onome u šta bi senzacionalistički blogeri i šarlatani želeli da poverujete, ne postoji ništa što bi trebalo posebno da vas brine.

Istina je da su brojna istraživanja glukozida steviola pokazala da su ovi potpuno bezbedni ako se unose u normalnim količinama.

Neke studije ukazuju na to da stevija može povoljno da utiče na vaše zdravlje tako što na primer snižava pritisak i nivo šećera u krvi, ali ovi nalazi nisu konzistentni. Ako kopate po internetu ne biste li pronašli mane stevije, neizbežno ćete naići na tvrdnju da ova može da doprinese ili čak da izazove neplodnost.

Ovo verovanje se zasniva na istraživanju izvršenom na životinjama koje je pokazalo da visoke doze stevije mogu da smanje plodnost kod pacova. Ovo zvuči loše, ali bi trebalo da znate tri stvari:

  1. Pacovi su bili prepubertetskog uzrasta, što ih čini poslebnom osetljivim na efekte ove vrste.
  2. Doze stevije bile su ekstremno velike – ekvivalent od preko 600 grama dnevno (gotovo funtu i po stevije) – čak i za čoveka teškog 100 kg.
  3. Većina istraživanja mogućih reproduktivnih efekata stevije nisu otkrila nikakve posledice, ili, ako ih je bilo, u nekim slučajevima i pozitivne efekte.

Drugi najčešći izvor tvrdi da stevija može da ošteti vašu DNK, i tako poveća rizik od pojave kancera.

Ova tvrdnja je na prvi pogled verovatnije, pošto je stevija nekada bila zabranjena ovde u SAD zbog strahovanja da bi mogla da bude kancerogena.

Ovo je bilo osamdesetih godina, i nakon toga su urađena brojna istraživanja o glukozidima steviola i kanceru, na osnovu kojih je 2008. skinuta zabrana..

Ukratko:

Iako postoje ograničeni pokazatelji da visoke doze steviola mogu da budu mutagene, brojne studije odbacuju ove nalaze i pokazuju da nema takvih efekata, čak i ni pri ekstremno visokim dozama.

Prema tome, zasad sa sigurnošću možemo da kažemo sledeće:

Procenjena gornja vrednost unosa stevije je najmanje 4 mg po kilogramu telesne težine dnevno, pa sve do 25 mg dnevno, što je mnogo više nego što će većina ljudi ikada uneti (zapamtite, stevija je nekoliko stotina puta slađa od šećera!).

Znaćemo više kada budemo imali rezultate većeg broja istraživanja, ali ako poslušate taj jednostavni savet, nećete imati razloga za brigu.

Zaključak o steviji

Stevija je odličan izbor za zaslađivanje hrane i napitaka.

Prirodni je proizvod, i veoma je slatka (tako da ne morate da koristite veliku količinu), ne sadrži kalorije, i ako se konzumira u razumnoj meri, sve ukazuje na to da ne škodi zdravlju.

Postoje, naprotiv, podaci o tome da redovno unošenje može povoljno da deluje na zdravlje, naročito ako imate visok pritisak ili nivo šećera u krvi.

Sve ovo je razlog zbog kojeg se umesto veštačkih zaslađivača odlučujemo za steviju (kao i prirodni šećerni alkohol eritritol) kao dodatak ishrani.