O Inulinu | PREVIAPlus
Podeli na

Inulin je vodorastvorljivo dijetetsko vlakno. To je prirodni oligosaharid (nekoliko jednostavnih šećera povezanih zajedno) koji pripadaju grupi ugljenih hidrata poznatih kao fruktani. Za razliku od većine ugljenih hidrata, inulin je neprobavljiv. To mu omogućava prolaz kroz tanko crevo i fermentaciju u debelom crevu. Kroz proces fermentacije, inulin hrani zdravu crevnu mikrofloru.

Prirodni izvori Inulina

Inulin je prirodno prisutan u mnogim različitim vrstama hrane. Neke dnevne namirnice, kao što su špargle, praziluk, luk, banana, pšenica i beli luk su izvori inulina. Veće koncentracije postoje u začinskim biljkama. Koren maslačka i elecampane, kao i koren cikorije imaju velike količine inulina. Koren cikorije je najčešći izvor inulina zbog svoje izuzetno visoke koncentracije, kao i njegove sličnosti sa šećernom repom. Metode koje se koriste za ekstrakciju inulina iz korena cikorije mogu se uporediti sa ekstrakcijom šećera iz šećerne repe. Ovo omogućava upotrebu slične opreme, što olakšava proizvođačima korena cikorije da izdvoje inulin.

Inulin u potrošačkim proizvodima

Inulin ima brojne zdravstvene koristi. Kao rezultat, ovo dijetalno vlakno se koristi kao prebiotički agens u funkcionalnoj hrani radi stimulacije rasta korisnih bakterija creva. Rastvorljiv je u vrućoj vodi, omogućavajući inulinu da se lako inkorporira u piće, mlečne proizvode i pečene proizvode.

Pored toga, inulin ima mnoštvo karakteristika korisnih za funkcionalnu ishranu. Upotreba nesvarljivih oligosaharida (inulin) može poboljšati ukus, teksturu i vlagu u mnogim proizvodima. Inulin ima koagulativne karakteristike koje se mogu koristiti za sireve, sosove, supe i namaze. Njegova svojstva topljenja omogućavaju jednostavnu preradu smrznutih deserta. Karakteristike vezivanja omogućavaju inulinu da se koristi u proizvodnji „bar-sova“ od žitarica. Osim toga, kao fruktan, inulin može biti zamenjen šećerom po potrebi.

Da li Inulin izaziva alergiju?

Inulin je prisutan u mnogim namirnicama koje se naširoko konzumiraju. Svake godine milioni ljudi konzumiraju inulin u nekom obliku komercijalnog proizvoda. Inulin koji se koristi u komercijalne svrhe je složeni ugljeni hidrat dobijen od korena cikorije. Bilo je nekoliko slučajeva koji su prijavili alergijske reakcije na cikoriju. U ovim slučajevima, reakcija je možda bila posledica drugih sastojaka. Zaključeno je da je cikorija retko alergena. Druga alergena hrana, kao što su kikiriki, mleko, soja, školjke i pšenica, ima drastično veći alergijski potencijal. Procenjuje se da je 15 miliona ljudi alergično na ovu hranu. Jasno je da je verovatnoća korena cikorije kao alergena veoma niska.

Dijetetski zahtevi

Zbog navika potrošnje koje variraju između faktora kao što su starost, pol i lokalitet, teško je odrediti prosečan unos inulina. Za odrasle u Americi, unos se procenjuje na oko 10-15 g dnevno. Aktuelne preporuke za dijetetsko vlakno za žene je 21-25 g dnevno, a za muškarce 30-38 g dnevno. Na primer, dnevna vrednost koja se koristi u tabeli kanadskih prehrambenih činjenica takođe je 25 grama. Znači, većina odraslih konzumiraju dijetetska vlakna znatno ispod dnevnih potreba. Pretvarajući se u funkcionalnu hranu koja sadrži inulin, ovaj nedostatak se može eliminisati bez potrebe da se odrekne omiljene hrane, kao što su hleb, žitarice i peciva.