Podeli na

Maltodekstrin je prehrambeni aditiv koji se dobija od skroba i koji se koristi za povećavanje mase i slatkoće pakovanim namirnicama. Iako je maltodekstrin obično bezbedan za osobe osetljive na gluten njegov viskoki glikemijski indeks (GI) je često povezan sa neobjašnjivim povećanjem težine i trenutnim promenama koncentracije šećera u krvi. Ako se redovno konzumira može čak dovesti do pojave hroničnih inflamatornih (upalnih) bolesti i  digestivnih poremećaja (poremećaja varenja,probave).

Da li je maltodekstrin štetan za vaše zdravlje?

  • Porast koncentracije šećera u krvi i povećanje rizika od pojave dijabetesa tip 2
  • Lažno očitavanje glukoze u krvi
  • Iritacija želuca zbog neravnoteže crevnih bakterija
  • Hronične inflamatorne bolesti zbog kompromitovanog imuniteta
  • Povećanje telesne težine

Ako imate naviku da čitate oznake na hrani možda ste naišli na termin maltodekstrin. Ovaj prehrambeni aditiv koji se dobija od skroba koristi se u brojnim prerađenim namirnicama, uključujući umake, žitarice i pakovane grickalice. Napravljen od krompira, pirinča, kukuruza (obično GMO kukuruza) ili pšenice, ovaj beli prašak dodaje masu i finu slatkoću hrani.

Ali ta slatkoća može imati svoju cenu jer je maltodekstrin povezan sa raznim zdravstvenim rizicima. Ako ste zabrinuti zbog povećanog šećera u krvi, dijabetesa, hroničnih inflamatornih bolesti i/ili povećanja telesne težine želećete da saznate nešto više o ovom naizgled bezopasnom sastojku koji se nalazi u velikom broju proizvoda koji vam se nude na tržištu. S toga vam ovde predstavljamo maltodekstrin i njegov potencijalni efekat na vaše zdravlje.

  1. Porast koncentracije šećera u krvi i povećanje rizika od pojave dijabetesa tip 2

Konzumiranje hrane koja ima visok GI može jednako brzo uzrokovati nagli porast nivoa šećera u krvi i njegov pad. Maltodekstrin ima visok GI: u poređenju sa glukozom koja ima GI od 100, maltodekstrin ima 110 (1). Konzumiranje namirnica sa tako visokim GI je konstantno povezano sa većim rizikom od srčanih oboljenja, povećanjem težine i dijabetesom tip 2 (2).

  • Lažno očitavanje glukoze u krvi

Maltodekstrin takođe može prouzrokovati čitanje “lažno povišenog nivoa glukoze” na prenosivom glukometru. Jednom prilikom, kada se insulin primenio na osnovu ovog čitanja, pacijent je razvio “duboku hipoglikemiju” (3). Kada vam se šećer u krvi jako spusti, u najmanju ruku može izazvati nepravilan rad srca, slabost i nemogućnost koncentacije. Možete čak doživeti konvulzije i napade, pa čak i izgubiti svest. Prvi znaci hipoglikemije uključuju zamagljen vid, vrtoglavicu, glavobolju, osećanje neuobičajenog znojenja ili nervozu. Potražite medicinsku pomoć pre nego što ovo stanje postane ozbiljnije (4).

  • Iritacija želuca zbog neravnoteže crevnih bakterija

Maltodestrin takođe može izazvati iritaciju želuca, posebno kod svih onih koji su skloni stanjima kao što j upalna bolest creva. Takođe se veruje da povećava bakterijsku adheziju i tako može povećati rizik od razvoja stanja kao što je Kronova bolest. Zbog toga mnogi stručnjaci predlažu izbegavanje namirnica koje sadrže maltodekstrin pacijentima koji već boluju ili samo imaju povećan rizik od probavnih poremećaja ili autoimunih problema (5).

Jedan članak čija su ciljna grupa uglavnom sportisti i aktivne osobe objašnjava da posluživanje 6% jednostavnog rastvora ugljenih hidrata obično sadrži 100 kalorija. Sa druge strane, sličan udeo od 6% rastvora maltodekstrina ima 600 kalorija. Ovo može biti odlična vest za sportiste kojima je potreban izvor brze energije, ali za sve ostale. to samo znači unos dodatnih kalorija. Čak iako ste sportista koji upražnjava vežbe izdržljivosti budite oprezni da ne konzumirate veće koncentracije ovih rastvora jer mogu izazvati dijareju, grčeve ili druge oblike gastrointestinalnih problema (6).

  • Hronične inflamatorne bolesti zbog kompromitovanog imuniteta

Moderna američka ishrana se sastoji od mnogo upakovane i prerađene hrane koja često sadrži aditive za hranu poput maltodekstrina. Jedna studija je otkrila da je kod miševa koji su jeli hranu koja sadrži maltodekstrin, ovaj aditiv potisnuo antimikrobni sistem odbrane u crevima, čineći jedinke podložnim hroničnim inflamatornim bolestima (7). Takva upala može izazvati druga stanja kao što su reumatoidni artritis, visoku temperaturu. pa čak i aterosklerozu.

  • Povećanje telesne težine

Maltodekstrin se koristi kao deo drugih veštačkih zaslađivača jer daje manje intenzivan slatki ukus-tek toliko da vas privuče. Zapravo su studije otkrile da ljudi imaju tendenciju da konzumiraju više hrane sa veštačkim zaslađivačima zato što misle da su “dobri”,  izbegavajući šećer. Međutim, kao što jedna grupa naučnika objašnjava, “lagana” ili “bez šećera” varijanta hrane zapravo može dovesti do ozbiljnije žudnje za šećerom i zavisnosti (8).

Povrh toga, za postizanje iste slatkoće potrebno je više maltodekstrina nego šećera. To znači da će proizvođač morati da doda više maltodekstrina u svoj proizvod koji gomila kalorije. Da bi stvari bile još gore, maltodekstrin ne sadrži hranljive sastojke-samo prazne kalorije.

Rešenje za one koji broje kalorije i vode računa o težini je da izbace zaslađenu prerađenu hranu, kao i veštački zaslađena pica i grickalice. Umesto toga odlučite se za prirodno slatku hranu sa niskim GI kao što je voće.

Bezbedno za one sa osetljivošću na gluten

Prema Beyond Celiac, neprofitnom organizacijom koja radi na podizanju svesti o netoleranciji na gluten i celijakiji, maltodekstrin se obično tretira kao bezbedan za konzumaciju, čak iako ste osetljivi na pšenicu. Oni objašnjavaju da proizvodni proces zapravo oslobađa sastojak gluten, čime se iz pšenice dobija bezglutenski maltodekstrin. Međutim i dalje ćete morati da proverite oznake kako biste bili sigurni da nema drugih sastojaka koji sadrže gluten, kao što su pšenica, pivski kvasac ili ječam. Da biste bili sigurni, potražite pečat ili etiketu “bez glutena” na bilo kom proizvodu koji kupujete (9).

Reference:

  1. Whelan, William J. “The wars of the carbohydrates, Part 6: What a name!.” IUBMB life 60, no. 8 (2008): 555-556.
  2. Carbohydrates and Blood Sugar. Harvard TH Chan School of Public Health.
  3. Kirrane, Barbara M., Elizabeth A. Duthie, and Lewis S. Nelson. “Unrecognized hypoglycemia due to maltodextrin interference with bedside glucometry.” Journal of Medical Toxicology 5, no. 1 (2009): 20-23.
  4. Low Blood Glucose Hypoglycemia. The National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases.
  5. Nickerson, Kourtney P., and Christine McDonald. “Crohn’s disease-associated adherent-invasive Escherichia coli adhesion is enhanced by exposure to the ubiquitous dietary polysaccharide maltodextrin.” PLoS One 7, no. 12 (2012): e52132.
  6. Arnie Baker Maltodextrin Nutrition. Arnie Baker Cycling.
  7. Nickerson, Kourtney P., Craig R. Homer, Sean P. Kessler, Laura J. Dixon, Amrita Kabi, Ilyssa O. Gordon, Erin E. Johnson, A. Carol, and Christine McDonald. “The dietary polysaccharide maltodextrin promotes Salmonella survival and mucosal colonization in mice.” PloS one 9, no. 7 (2014): e101789.
  8. Yang, Qing. “Gain weight by “going diet?” Artificial sweeteners and the neurobiology of sugar cravings.” Yale J Biol Med 83, no. 2 (2010): 101-108.
  9. Maltodextrin and Allergen Labeling Requirements. Beyond Celiac.